Porod jako přechodový rituál

od Kněžka Molly

publikováno 21 Ledna 2014

Zdroj

Překlad: Gin

“Porod je přechodový rituál tak fyzicky, duševně, emocionálně a duchovně silný, že většina ostatních zážitků, které žena zažije, vedle něj bledne. V našem moderním životě už zbývá jen málo zasvěcujících rituálů, jen několik zážitků, které donutí projevit naši vůli bojovat až do úplné mrtě. A porod zůstává tím nejdůležitějším přechodovým rituálem v životě ženy.“ -Z knihy Mother Mysteries

Právě jsem dočetla knížku nazvanou Return to the Great Mother (Návrat k veliké matce), která je velmi úzce soustředěna na porod, jakožto přechodovou zkušenost. Obsahuje několik rozhovorů s ženami, které porodily a sdílely svou zkušenost s přístupem k nové energii a moudrosti „Veliké matky“ – jakožto archetypu, vnitřního zdroje nebo jedné z tváří Posvátna. Autorka, Isa Gucciardi, píše doslova:

Porod je je jedním ze série důležitých přechodových rituálů, které může žena zažít. Tato zasvěcení jsou nerozlučně spjata se změnami. Přivádějí zasvěcovanou z jednoho stavu bytí do jiného. Přechodové rituály toho dosahují tak, že Vás vystaví sérii zážitků, které Vás prověří v určitých oblastech a přivedou Vás do nového stavu bytí či chápání. Tyto výzvy je pak třeba přijmout a překonat překážky, které se před vámi objeví, abyste přijala změny a pochopila mystérium, které toto zasvěcení obsahuje.

Mnoho lidí, kteří dnes procházejí nějakými přechodovými rituály a mnoho lidí, kteří je zajišťují ne zcela přesně chápe jejich přirozenou povahu moci a zároveň zranitelnosti, kteréžto jsou srdcem zasvěcení. Zasvěcovaná se musí odevzdat a odhalit procesu zasvěcení, aby bylo toto účinné a úplné. Moc i zranitelnost v tomto procesu musí být užity opatrně a s rozmyslem. Nejdůležitější v celém procesu úspěšného přechodového rituálu je to, že jak jeho síla, tak i zranitelnost zasvěcované musí být v souladu s jejím nitrem.

Proces naražení na překážky a jejich překonávání, abychom v důsledku dosáhli většího přehledu a moci popisuje Joseph Campbell jako „hrdinskou výpravu“. Hrdinská výprava je zkušenost zasvěcení. Každá žena se vydává na takovou hrdinskou výpravu, když rodí a může to dost dobře být i nejzásadnější přechodový rituál celého jejího života.

Během porodu se často stane, že na sebe žena získá zcela nový pohled. Mohou vyplynout dávno pohřbená traumata nebo dlouho nepřiznaný strach. Rovněž může hluboko v sobě objevit sílu, jakou si dosud nedovedla ani představit.

Je-li porodnímu procesu ponechán přirozený průběh, tak, je-li o ženu správně postaráno, má možnost se vyrovnat s čímkoli, co přijde. A právě to může vyústit v posun do nového stavu bytí či chápání. Dojde-li ale k přerušení těhotenství, nebo je-li porod veden nesprávně, moc a síla zasvěcení je často zkreslená nebo i ztracena. (str. 10)

Je známo, že ženy stále nemají vždy plnou svobodu volby když se jedná o rozhodnutí o jejich rodících tělech a letech, kdy nosí děti… Takže, jaký má toto vliv na přechodový rituál? Isa píše toto:

Při novodobých porodech je síla zasvěcení často spoluvytvářena lékaři, farmaceutickými společnostmi, pojišťovnami a nemocnicemi. Rovněž strachem z bolesti a vlivem přátel a rodiny. Pro ženu je za těchto podmínek obtížné z porodu cokoliv získat. Nešťastný důsledek toho je, že si žena není s to zachovat si sílu, kterou by jí tento přechodový rituál mohl dát.

Na základě mnohých vyrušení nadbytečnými zásahy do přirozeného průběhu porodu, která se dnes dějí, je rozumné předpokládat, že mnohé ženy zažily neúplný přechod do jiné životní fáze, když rodily… (Osobně bych ráda ujasnila, že to není tím, že by ženy nebyly schopny si udržet sílu porodního procesu, ale že jim je to systematicky odpíráno.)

Porození každého mého dítěte pro mne byl rituálem přechodu. Zasvěcením do různých mystérií. S mým prvorozeným to bylo zasvěcení do mateřství, mystérium očekávání a darování života. Zásadním okamžikem s ním pro mne byla strastiplná cesta příšernou krajinou poporodní doby. S mým druhým synem to byl rychlý, silný a intenzivní porod. Zasvěcení ve stylu: nechat vše plynout a užívat si jízdu – dovolit mysli vypnout a tělu předvést, co umí. Můj třetí porod – to jsem poprvé potratila. Toto zasvěcení bylo bolestivé a krvavé, když šlo dítě ven a pak všeobjímající, hluboké, neznámé, transformující cesta plná zármutku a změn. Stále to považuji za jedno z nejsilnějších zasvěcení, kterého se mi v životě dostalo. ( A prostřednictvím toho jsem se setkala s další z tváří veliké matky.)

Tento týden, poté, co jsme oslavili narozeniny mé batolící se dcerky, jsem s manželem vzpomínala na svůj poslední porod. Řekla jsem mu, že když o něm tak přemýšlím, nevracím se do něj pro sílu, nebo pocit zasvěcení tak, jako u mých ostatních dětí. Nenese s sebou už tu energii „prubířského kamene“ jako, když jsem rodila kluky. Zdroj síly a zkušeností, ze kterého jsem čerpala v rozličných životních situacích. Nevracím se k jejímu porodu pro sílu nebo odvahu tak, jak tomu dělám u porodů svých synů. A to je tím, řekla jsem mu, že s ní bylo tím zasvěcením samotné těhotenství. Dlouhá, předlouhá cesta těhotenstvím po ztrátě a strachu a nadějí a přetvářejících se pocitů a pocit že do toho jdu znovu. Její narození byl okamžik úlevy. Úspěšné složení veliké zkoušky, spíše než pocit vítězství nebo vrcholný prožitek u mých dvou prvních miminek. Takže, ačkoli si s sebou nesu rovněž silné a mocné vzpomínky na její zrození, byla to výprava srkze těhotenství, kterou tentokrát vnímám jako zasvěcení.

Ve své knize, dnes již klasické, Shakti Woman, popisuje Vicki Noble porod jako ústřední šamanskou zkušenost a dost možná i kořeny veškerého šamanismu:

“Věřím, že jsem si prošla tím nejpradávnějším aktem zasvěcení – porodem jakožto šamanskou zkušeností, středobodem ženského šamanství – kvintesentním skutkem, který ženě nabízí komplexní zážitek čelení a překonání jejích strachů až k přechodu na druhou stranu. Zdali to není tak, že porod je jediným způsobem, jak může žena projít tímto zasvěcením. Mnohé ženy lezou na hory, nebo podrobují svou odolnost jiným zkouškám a skrze ně obrozují své síly. Ale porod je přirozenou branou, která je dopřána většině žen na Zemi. Je to naprosto zásadní příležitost k rozvoji své vnitřní síly. Většina z nás, moderních rodiček, neprožije celou tu zkušenost, která je dnes spoluutvářena a pokřivena k nepoznání. Přeměněna z aktivního procesu v něco, co je děláno nám a s námi, jako bychom samy nevěděly, jak to udělat. Znovudobýt si právo porodit naším, instinktivním způsobem je šamanský akt odvahy, který nám byl, bohům žel, odňat stejně jako schopnost létat nocí v podobě sovy, nebo uzdravovat nemocné mocí bubnu. Neuškodilo by, kdybychom začaly uvažovat o porodu a výchově dětí jako o ústředních částech naší ženské šamanské práce…“ (str. 223).

viz Thesis Tidbits: Birth as a Shamanic Experience | Talk Birth.

Nedávno jsem dokončila novou středně velikou sošku – přívěšek naší přirozeně rodící bohyně a můj manžel jich včera večer několik odlil a dokončil. Ráno jsem se vzbudila s větou ze své starší básně. Plynula mi v hlavě stále znovu a dokola:

Soft belly

no longer bearing children

I am pregnant with myself

ripe with potential,

possibility, power

I incubate my dreams

and give birth to my vision…

 

Mé měkké bříško,

více už dítě nehostí

Sama se sebou jsem těhotná

Uzrál můj potenciál,

mé možnosti a síla.

Líhnu své sny

a rodím svoje vize…

Přemýšlela jsem také o tom, jak doufám v to, že s ostatními dokáži komunikovat prostřednictvím svých sošek. A když jsem s sebou nesla nový přívěšek do lesa, objevila se písnička:

Birth mama

birth goddess

reaching out

to join the circle of mothers

feeling her way

finding her place

in the web of women

 

Birth mama

birth goddess

hold strong

hold steady

make way for baby

make way for baby

Body opens

heart opens

hands open to receive

Birth mama

birth goddess

Birth mama

birth goddess

she’s finding her way

she’s finding her way…

 

Matko plození

Bohyně zrození

Do kruhu matek

Chceš se zapojit

Cítíš po svém,

Své místo již znáš

V síti žen.

Matko plození

Bohyně zrození

Buď silná,

Odhodlaná

Děťátku cestu připravit

Děťátku cestu připravit

Tělo se rozvírá,

Srdce se otvírá

V náručí chceš ho přivinout.

Matko plození

Bohyně zrození

Cestu svou najdeš si,

Cestu svou najdeš si …

Prohlášení:Obdržela jsem práva citovat ze své elektronické knihy pro účely recenze.
Pozn. překladatele 🙂 : Nedělám si naděje, že bych ty básničky přeložil nějak obstojně. Napadne-li Vás hezčí přebásnění, neváhejte a pošlete mi je na Jindra.Prousek@PohanskaSpolecnost.cz . To, které se mi bude líbit nejvíc, sem rád doplním.

 

 

Napsat komentář